torsdag 15 december 2016

Tiden går för fort

Den här veckan börjar redan lida mot sitt slut och jag som precis tyckte det var måndag.

Jag hade tänkt få en del bakat denna vecka, men så här långt har jag inte lyckats få till mer än en pepparkaksdeg. Den är tänkt att bli till skurna franska peppakakor idag. Om jag hinner tänkte jag även göra nya saffransskorpor idag.

pepparkakasdeg

Det är ett fantastiskt fin väder idag, med klarblå himmel och 5 minusgrader. Även gårdagen var en solig dag, med bara någon minusgrad. Jag behöver verkligen dessa soliga dagar för att få en extra energi kick, dessutom värken inte kroppen lika mycket när det blir lite kallare.

Solig torsdag

I tisdag kom äldsta dottern hit och mina planer om att baka försvann, då vi hade lite annat att stå i, så den dagen bara försvann.

Igår hann jag fixa lite här hemma, plus fixa peppakasdegen som ska ligga i kylskåpet över natten. Sen var det dags för mig och yngsta dottern att åka till skolan på mötet som fått skjutas upp några gånger på grund av sjukdom.

Recept på de franska pepparkakorna, ifall någon är intresserad…

Franskapepparkakor

Klicka på receptet så öppnas det i ett nytt fönster och blir mer läsligt ❤️

receptbild

Det blev ett bra möte och jag känner mig tacksam för att skolan är både förstående och stöttande, något inte BUP har lyckats med. Skolkuratorn var uppriktigt bekymrad över att min dotter inte får någon hjälp från BUP. Hon frågade om Tilda skulle kunna tänka sig en stödperson, vilket min dotter var positiv till. Så nu ska skolkuratorn rycka i sina trådar och vända sig till sina kontakter på kommunen och se om de kan hjälpa oss med det.

Även syon ska ringa sina kontakter och ordna till ett nytt möte i januari, då vi ska få träffa en man från kommunen som kanske kan ordna en lämplig praktikplats eller någon annan lämplig sysselsättning för min dotter. Att leva med socialfobi är inte lätt och det blir ännu svårare när man även lider av PTSD, ångestsyndrom och långvarig depression.

Det är otroligt tråkigt att inte BUP kunnat hjälpa henne att ens må lite bättre. Att de mediciner de skriver ut inte fungerar nämnvärt tolkar jag som att de verkligen skulle behövt fått till en utredning för att kunna ge henne rätt medicin och behandling. Allt behandling hon fått är KBT och det har gett henne lika lite positivt effekt som medicinerna. Förstår inte varför de envisas med att fortsätta trots att de aldrig gett något positivt resultat.

Min dotter har varit inskriven på BUP i över 5 år och jag ångrar att jag förlitat mig på deras kunskap och inte bråkat mer. Men de kanske inte hade gjort någon skillnad, om de ändå inte har någon annat att erbjuda?

Om drygt 5 månader fyller Tilda 18 år och då kommer hon att flyttas över från BUP till vuxen psyk. Vi får verkligen hoppas på att hon kan få rätt hjälp då och att en utredning blir gjord. Tyvärr är det ju långa väntetider även där på dessa utredningar.

Hennes äldre syster är ju nöjd med den hjälp hon får får från vuxen psyk, så det blir till att vänta till 18 årsdagen. Under tiden försöka vi hitta andra fungerande möjligheter utanför BUP.

Nu har jag inte tid att sitta här längre och jag tänker ta ett blogg uppehåll över helgen och försöka få så mycket som möjligt gjort. Jag klarar inte av att stressa, så jag måste göra allt i en lugn takt vilket gör att jag behöver mer tid än den som är fullt frisk. Dessutom har jag mina två döttrar som båda just nu inte mår så bra och de är viktigare för mig än allt annat.

Önskar er alla en trevlig helg och en mysig 4:e advent.

Underskrift png

2 kommentarer:

  1. Hej! Det blev säsongsavslutning för mig också idag, nu är höstens språkkurs avklarad för denna gång. Vad som händer efter nyår är ännu inte bestämt, vi är ju alltid beroende av vad riksdagen bestämmer angående möjlighet för flyktingarna att få undervisning. Men roligt är det, fast nu känner jag mig lite sliten så det ska bli skönt att ha några veckor ledigt. Jul firar jag inte, inte får jag heller chansen att träffa barn och barnbarn, det finns inga pengar till utflykter med buss/tåg, tänk vilken tur det är att internet numera finns, hade varit jättetufft att bara förlita sig på brev och foton! Nu kan jag ju chatta med dottern varje dag, även om jag saknar att inte få krama om henne. Jag har nu begärt skuldsanering efter att redan ett par år betalat av för min gamla konkurs från slutet av 90-talet. Men ska jag bli av med skiten måste jag gå via skuldsanering och nu kom det lite lättnader på den fronten. Bl.a så får man två frimånader per år, på sommaren och till jul. Bara det blir ett lyft...
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Klart att dina döttrar går före allt annat. Jag vet hur jobbigt det är när de mår dåligt ju.... Jag blir så ledsen när jag läser hur dåliga BUP är, att ni inte fått nån hjälp där. I o f s så fick inte vi det heller men min dotter mår ju bra idag.
    Jag bakar inte så mycket till jul, det blir lussebullar och pepparkakor. Fram till julafton blir det köpta peppisar och på julaftons fm brukar vi baka pepparkakor, både för stämningens och doftens skull :-)
    Vad kul det var att se bilderna du tog när du var på Disneyföreställningen och vad julfint du gjort här inne, verkligen fint. Ha nu en finfin helg vännen! Puss & kram! ♥

    SvaraRadera

Här är det Morsans regler som gäller. I kommentarsfältet råder nolltolerans mot otrevliga kommentarer, men alla andra tas med glädje och tacksamhet emot.
//Morsan ❤️