måndag 7 november 2016

Från plus till minus

Har ni haft en skön allhelgonahelg? Vet inte om jag vill säga att min har varit så skön, med tanke på vädret, men lugn har den varit.

walkdograin

Lördagen bjöd på ett riktigt ruskväder med regn och blåst. Älsklingen jobbade till 12 och var trött när han kom hem, så han fick stanna hemma med pälsklingen när dottern och jag tog bussen ner till centrum. Jag skulle bara hämta ut medicin och dottern behövde ett par nya piercing ringar till öronen.

I övrigt hände inte mycket alls. Jag hade gärna åkt till minneslunden, men älsklingen var trött så jag fick nöja mig med de tända ljusen här hemma.

allhegonaljus

Söndagen blev en riktig inne dag, då vädret var ännu sämre och min kropp värkte som om jag skulle haft hög feber. Inte ens hunden ville gå ut mer än när det var absolut nödvändigt, sen in lika fort igen.

Jag ringde min Bulgariska “syster” på efm, men det blev ett vanligt telefonsamtal då vi inte fick det att fungera att ringa med messenger. Jag hoppas vi får det att fungera vid ett annat tillfälle.. Min engelska är inte den bästa och detsamma gäller för min vän, så att kunna se varandra underlättar när orden fattas. Men trots vissa språkbrister så babblade vi på i nästan en timme.

phone-call-split-screen-stock-illustration-image-41750525-ftNTb8-clipart

När vi tog sista kvällsrundan med pälsklingen hade det blivit kallare och de regnblöta gångvägarna var plötsligt isiga och glashala.

Idag visar termometern på ett par minusgrader, blåsten har gett med sig och på förmiddagen var det faktiskt soligt. Nu har molnen blivit tätare, så solen kikar bara fram då och då..

IMG_0805

Idag har jag tid i tvättstugan. Jag har visserligen tvättmaskin hemma, men ingen torktumlare och ingen bra plats att hänga lakan på, så var 14:e dag tvättar jag lakan i tvättstugan.

article-page-main_ehow_images_a04_f8_jk_repair-leaking-washing-machine-800x800 kopiera

Eftersom vädret är bra idag, om än kallt, så vågade sig både pälsklingen och jag ut på en något längre promenader än vad helgen har bjudit på.

Det ligger ett tunt lager vitt puder på marken och vattenpölarna har frusit.

Iskallt

Jag fick syn på ett ensamt, skrumpet, fryst blåbär och precis intill klamrade sig två ensamma lingon tätt ihop i kylan..

Frusnabär

Lite senare hörde jag ett välbekant hest skrikande och såg upp mot himmelen där en stor V-formation snabbt flög söder ut. De flög så fort att innan jag hann få upp mobilen hade hunnit en bra bit bort, men jag lyckades ändå få med dem på en bild.

Flyttfåglar

Nää, nu är eftermiddags kaffet urdrucket och jag ska gå till tvättstugan och hämta mina lakan. Ska försöka orka med att ta några tag med dammsugaren också, då det behövs. Sen blir det en dusch. Finns inget skönare än att krypa ner nyduschad mellan rena lakan. Vore det inte för att mina värkande axlar inte gillar att bädda rent, skulle jag göra det oftare.

Underskrift png

2 kommentarer:

  1. Hej, vilken soppa det blev med ditt barnbarn innan allt löste sig! Man gjorde faderskapstest på mitt barnbarnsbarn också eftersom de hade varit ihop så kort tid och de hade redan gjort slut långt innan man upptäckte att flickebarnet var gravid. När hon väl föddes lilla Vanessa så var det ingen tvekan om vem som var pappa, hon är Benjamin upp i dagen! Nu har hn förresten fått en lillebror, halvbror förstås. Min dotter är numera förlovad med en några år yngre man som har två ganska små grabbar så nu är hon inne i barnsvängen igen, haha så det kan bli. Men vad spelar det för roll, bara alla mår bra o trivs med livet.
    Blinka och jag plumsar i snön och njuter, Blinka älskar ju snön o springer så snabbt att benen knappt nuddar marken...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  2. Ja, jösses sicket skitväder det blev. När jag kom hem igår så hade vi ingen snö alls här, men i morse när jag gick upp var det vitt ute och det ligger kvar ännu. Jag gjorde som du förut, bokade tvättstugan var 14:e dag och tvättade sängkläder. Men inte längre, jag orkar inte. Jag har tumlare så det går att fixa hemma, men den drar ju så mycket ström.
    Hoppas du har en fin tisdag vännen! Kramisar! ♥

    SvaraRadera

Här är det Morsans regler som gäller. I kommentarsfältet råder nolltolerans mot otrevliga kommentarer, men alla andra tas med glädje och tacksamhet emot.
//Morsan ❤️